+4542679011 mail@asmussenmedia.dk

Søgeordsanalyse

Officielt hedder de nøgleord (eng. Keywords), men de fleste kalder dem søgeord

Officielt hedder de nøgleord (eng. Keywords), men de fleste kalder dem søgeord. De søgeord som beskriver virksomhedens produkter, services og koncepter skal fremgå af hjemmesiden. Det er dog ikke ligegyldigt hvilke former af ordene du anvender. Det hjælper jo ikke meget at få en placering som nr. 1 på Google, hvis placeringen fremkommer ved søgning på søgeord og fraser, som brugere ikke anvender.

Et opslag i den engelsksprogede Wikipedia på ’Keyword Research’ (der findes ingen dansk forklaring endnu) siger: Keyword Research er en proces, som anvendes af Online marketingfolk, til at fastslå hvilke søgeord, personer anvender ved søgning.

Dette er den basale definition. Hos os tager vi skridtet videre. Det er ikke nok at finde de søgeord, som brugere anvender. Det er vigtigere at identificere de søgeord og søgninger, som har relevans for  din virksomheds produkter og serviceydelser. Vi vil typisk søge svar på spørgsmål som f.eks.:

Er en person som anvender disse nøgleord, en person som har kommercielle interesser?

Tilbyder din virksomhed de produkter og ydelser, som kan konvertere personen til en kunde eller klient?

Vil den potentielle kunde/klient også være potentiel investor i dit produkt eller din ydelse? Er produktets pris for høj eller for lav i forhold til den målgruppe, som rammes med disse søgeord?

Hvis svaret stadig er uklart, kan vi teste dette og finde det korrekte svar. Uanset hvad, vil vi kunne identificere hvilke søgeord der vil være sandsynlige ’vindere’ og hvilke der vil være sandsynlige ’tabere’.

søgeordsanalyse i denne sammenhæng hjælper os ikke kun til at optimere dine sider for at få mere trafik, men hjælper os med at optimere siderne til at give højere konvertering.

Hvorfor udføre søgeordsanalyse?

Søgeordsanalyse er én af hjørnestenene i det vi arbejder med. Vi starter stort set alle opgaver med en analyse, uanset om det drejer sig om Søgemaskineoptimering, Søgemaskine Markedsføring, eller Google Adwords kampagner da vi ellers ville arbejde med bind for øjnene. Vi kan ikke påtage os risikoen at anvende de forkerte søgeord eller at målrette optimeringen mod en forkert målgruppe.

Forestil dig blot et scenarie, hvor du starter en traditionel markedsføringskampagne, investerer i design af flotte annoncer og fantastiske tilbud og trykker annoncerne i et medie med en forkert demografisk målgruppe. En sådan kampagne ville være en katastrofe.

En kampagne er for vigtig for din forretning til at overlade den til tilfældighedernes spil.

Hos os vil vi klart anbefale en analyse af søgeord, så vi bliver i stand til at give bedre og mere relevant rådgivning om SEO og SEM for din virksomhed.

Vores søgeordsanalyse

Vi tilbyder at gennemføre en grundig analyse af hvilke søgeord, der vil kunne beskrive din virksomheds produkter og services, og levere dem i et regneark i de former, som vil kunne generere trafik fra relevante besøgende. Analysen vil også kunne dække både de generiske ord og de længere fraser (Long Tails), som vil kunne give et højere afkast på dine Adwords kampagner. Long Tails har den fordel, at klikprisen (CPC = Cost Per Click) er væsentlig lavere end ved brug af generiske former af søgeord.

Vores søgeordesanalyse kan typisk

  • afsløre vigtigheden af forskellige søgeeord, som gør det muligt at gennemføre bedre og klogere beslutninger om hvilke søgefraser der skal optimeres til
  • estimere den relative sværhedsgrad i forhold til, hvor nemt eller svært det vil være at ranke for disse søgeord og komme med forslag til strategier med hensyn til både organisk optimering og betalt annoncering, for at maximere dækningen i søgemaskinerne på disse søgeord
  • anvendes til planlægning og koordinering af brugen af et antal lange søgefraser (Long Tails) i marketingprocessen, da disse ofte bliver overset hvis man er uerfaren med søgemaskineoptimering.

Hvordan udfører vi en søgeordsanalyse?

Vi gennemfører en række forskellige processer alt efter opgavens størrelse og den konkurrence, som din virksomhed er oppe imod i søgemaskinerne. Nogle brancher er længere fremme i brugen af søgemaskinerne til markedsføring end andre, hvilket giver store forskelle på, hvor svært det er at få høje placeringer. Vi anvender bl.a.:

Analyse af din branche og de konkurrenter din målgruppe møder i søgemaskinerne. Hvilke søgeord anvender konkurrenterne til beskrivelse af deres produkter og til optimering af deres hjemmeside. Hvad kan vi gøre bedre? Hvilke søgeord har de glemt?

Analyse af den faktiske trafik på Internettet. Vi har tilgang til databaser, som gør os i stand til at se, hvilke søgeord der rent faktisk er blevet søgt på måned for måned. Og ikke mindst hvor mange, som anvender disse søgeord.

Google’s og Yahoo’s egne værktøjer anvendes også til at fastslå vigtige søgeord og fraser.

Brainstorming sammen med din virksomheds personale og internt hos os selv. De personer som har produktkendskab og/eller kundekontakt har ofte gode input til søgeordslisten.

Vi kan levere søgeordslisten som et produkt i et EXCEL regneark, hvis du eller kollegaer selv står for optimering af hjemmesiden eller Google Adwords kampagner. Eller vi kan anvende analyse til vort videre arbejde med optimering af din hjemmeside og/eller PPC-kampagner, hvis vi har fået uddelegeret hele ansvaret.

Søgeordsanalyse

Generiske søgeord vs. Long Tails

Generiske søgeord giver normalt mest trafik men også den hårdeste konkurrence. I brancher hvor konkurrencen Online er hård, som f.eks. Finans og Gør-det-selv markedet, kan det være dyrt at ranke i søgemaskinerne eller i PPC-markedsføringen med generiske nøgleord. Men hvis det gøres rigtigt , kan det også være lukrativt.

Eksempler på generiske søgeord:

  • Bilforsikring
  • Online Casino
  • Poker
  • Fladskærms TV
  • Laptop computer

Long Tail søgeord indeholder 3 eller flere ord. De har lavere trafik pr. søgeord, men også mindre konkurrence. Oftest er det hurtigere at optimere til Long Tails end til generiske ord og det kan give ganske gode resultater. En person som søger med en Long Tail er ofte længere i beslutningsprocessen eller købsprocessen end en person som søger på et generisk ord.

Eksempler på Long Tails:

  • Bilforsikring af Ford Mondeo
  • Online Poker for begyndere
  • Volvo V70 årgang rød
  • Billig Acer Laptop med dual core