+4542679011 mail@asmussenmedia.dk

Søgeordsanalyse

Uden søgeordsanalyse ingen SEO

Søgeordsanalyse

Søgeordsanalyse (Keywordanalyse) – Søgeordene eller nøgleordene om i vil fungerer faktisk, som et kompass når det kommer til SEO kampagner. De små søgeord, der dagligt puttes ind i Googles algoritmer er faktisk at sidestille med den ultimative markedsundersøgelse i 21 århundrede.

Drag fordel af søgeordene

At finde de korrekte søgeord er nærmest, som at sidestille det at mestre en kunstart. De rigtige søgeordskombinationer, kan gøre en enorm forskel for den virksomhed du påtager dig opgaver for. Søgeordene er med til at give dig et billede af konkurrencen på de enkelte ord og give et solidt billede af hvilke ord er de vigtigste at gå efter, men også om der er alternative søgeord. Når du går igang med at skræddersy en on-page SEO kampagne udfra dine valgte søgeord, vil du opleve en kæmpe forskel i antallet af leads, salg og provisioner det medfører efter du har færdiggjort projektet.

Hvor ofte laver du en søgeordsanalyse ?

Den ultimative guide til en søgeordsanalyse

Bliv guidet igennem søgeordsanalyse med masser af gode tips samt udvalgte strategier og henvisninger til værktøjer, der kan gøre en kæmpe forskel for dig igennem analysen og den efterfølgende on-page opsætning på hjemmesiden. Vi hjælper dig med at lave en søgeordsanalyse fra start til slut.

Inden vi kaster os ud i at sætte gang i diverse online sørgeordsværktøjer (keyword research tool),  eller før vi sætter side titel (title tag), er det vigtigt at identificere hvilken brancheniche eller industri / serviceydelse du ønsker at “angribe”. Du skal vide hvem dine “værste” konkurrenter er på Google. Lav nogle Google søgninger og dan et overblik over hvilke sider, der ligger godt i søgemaskinerne allerede. Vurder om du kan finde nogle gode søgeord og alternative søgeord og sæt så gang i en søgeordsanalyse derefter.

Den intelligente søgeordsanalyse

intelligent søgeordsanalyse kopi

Som nævnt tidligere, starter de fleste deres analyser med et søgeordsanalyse værktøj, som Google Keyword Planner (GKP). Det er faktisk en stor fejltagelse. Og hvorfor så det? Fordi ligeså god værktøjet er til at spytte relaterede søgeord ud, ligeså dårligt er det til at finde på nye søgeord. Sagt på en anden måde, så viser GKP dig kun de søgeord, der er meget tæt forbundet til det du indtastede. De ord, der alternativt dækker samme begreb dukker yderst sjældent op i værktøjet, hvilket gør det stort set ubrugeligt. Derfor er det ikke så underligt at det er nærmest umuligt at ranke på bestemte typer søgeord når alle, inklusiv din mor bruger de samme få ord.

Niche ord eller tekst fraseringer

At gå ind og søge på ordet “bil” vil uden tvivl give dig den vildeste søgning. Og du vil med garanti køre træt i søgningen efter du har besøgt de første 3 sider, da de er domineret af portaler for biler. Det vil samtidigt være direkte komplet idioti at gå efter søgeordet “bil”. Ihvertfald i sin enkeltstavelse. Forsøg derfor med nicher indenfor bilindustrien. Det kunne være fælger, dæk, hjul, service, olieskift osv. Alle nicher, der relaterer til ordet “bil”, men på ingen måde benytter ordet “bil”. Det gør det nemmere at blive fundet, af alternative veje når folk søger på disse nicher. Når de så lander på din side, jamen så finder de jo også ud af du jo egentlig også sælger “biler”.

Herunder har vi lavet et lille eksempel på en søgeordsanalyse til søgningen : “biler tilbehør”

Søgeresultatet ovenfor viser jo tydeligt at der er nicher nok at tage fat på i alternativet til søgeordet “bil. Skal man konkurrere på ordet “bil” skal i op imod sider som “Den Blå Avis”, “De Gule sider”, “Bilbasen”, “Biltorvet” “Autouncle” osv. Og jeg sidder ikke her og siger det ikke kan lade sig gøre, for de gør det jo, men derfor kan man jo samtidigt ligeså godt forsøge sig med nicheordene også samtidigt. På den måde går i efter mere end blot de få søgeord med stor søgevolume.

Sæt ansigt på din målgruppe

Personas – Sæt ansigt på din målgruppe

En “køber personas” er en super enkel måde at identificere andre niche markeder på, hvor andre potentielle kunder gemmer sig. Når i først har identificeret disse nichemarkeder, er nemt finde de søgeord/nøgleord, de potentielle kommende kunder benytter, når de søger efter jeres relaterede produkter og services. Jeres persona søgeordsundersøgelse bør bør omfatte målgruppen udfra:

  • Deres Køn
  • Deres Alder
  • Deres indkomst
  • Deres hobbyer og interesser
  • Emner, de kæmper med
  • Hvad de vil opnå med søgningen (personligt og professionelt)

Forums

Forums er, som at have adgang til forskellige relevante fokusgrupper lige ved hånden 24 timer i døgnet, 7 dage om ugen. Den nemmeste måde at finde relevante fora på, hvor din målgruppe hænger ud, er at bruge disse søgestrenge i Google:

  • “Søgeord” + “fora”
  • “søgeord” + “forum”

Klik ind i forummet og lav så en søgning på de søgeord i har i tankerne både, som jeres vigtige søgeord og de alternative niche søgeord og fraser. Der vil med stor sikkerhed vise sig en masse forespørgsler på emner, hvor kommende kunder netop efterlyser forskellige slags tilbehør, som feks til vores førnævnte søgeord om emnet “biler”. Det er en smart måde at bruge noget tid i sådanne forums. Da det uden tvivl er her mange af de kommende kunder er at finde. Der er også udviklet et søgeværktøj til forums, der hedder: BoardReader.com

Wikipedia

Wikipedia er faktisk en ret så overset guldmine når det kommet til nicheforskning. Hvor ellers på nettet kan man finde så mange oversigter omkring bestemte emner skrevet af tusindvis af industrieksperter og organiseret i pæne små kategorier? Sådan bruger du Wikipedia til at finde Niche emner. Prøv at starte en søgning på wikipedia under de søgeord du gerne vil lege med. Så skal du se hvor mange lækre nicher, der følger med dit søgeord.

Reddit

Arbejder du også med internationale søgninger og søgeordsanalyser, så Reddit uden diskussion også super god til at grave lidt i diverse special nicher. Her, for ikke at sige det ligeud, finder man kort og godt nørder indenfor stort set alle nicher og derfor også brancher. Målgruppen er på Reddit, og med en smule “stalking” burde man nemt kunne støvsuge Reddit for en god håndfuld alternative søgeord (keywords). Du hopper bare ind på Reddit og søger bredt på emner din målgruppe kunne have interesse i, og du får ret hurtigt noget at arbejde videre med.

Så er det tid til at lave en søgeordsanalyse

De fleste der arbejder med SEO (herunder også os) opdeler søgeord i tre hovedkategorier:

  • Hoved
  • krop
  • (lang) hale

Herunder har vi lavet en lille statistik over søgninger på t-shirts, for at demonstrere hvad vi mener med hoved, krop og hale:

Den viser kort og godt at når man søger på ordet “t-shirt” alene, vil søgevolumen være mega høj, men samtidig vil mange også hurtigt hoppe videre i søgningen, ved at forsøge sig med alternative søgeord, som i dette tilfælde kunne være : “blå t-shirts”, eller “store blå t-shirts” osv. Sætter vi så flere søgeordsfraser ind, som tilfældet ovenover her, “blå amerikansk beklædning t-shits”, så er vi ude hvor søgeren specifikt ved hvad han vil, og her kan man med de forskellige alternative niche søgeord, pludselig være med i søgningerne, da der her ikke er så overrendt af søgeords spamming som på ordet t-shirt alene. Og chancen for at konvertere et salg vil også være støre ved en uddybende niche søgning. (se billedet)

Hoved søgeordet

HOVED SØGEORDET

Hoved nøgleord er normalt enkelte søgeord med enorme mængder af søgevolume og stor konkurrence (for eksempel “forsikring” eller “vitaminer”). Fordi søgernes hensigt er overalt (en person, der søger efter “forsikring” kan være på udkig efter et bilforsikringscitat, en liste over livsforsikringsselskaber eller en definition af ordet), ændrer hoved nøgleord gør sig ikke særlig godt og konverterer sjældent kunder.

Krop søgeordet

Krop søgeordet

Krop søgeordet er ofte 2-3 ord kombinationer, der får anstændig søgevolume, gennemsnitligt 2.000 søgninger pr. Måned. Men krop søgeordene er ofte mere specifikke uddybninger hoved søgeord. Søgeord som “livsforsikring” eller “bestille vitaminer online” er eksempler på krop søgeord. Disse søgninger har næsten altid lavere konkurrence end hoved søgningen, men kan stadig være meget konkurrencedomineret.

Halesøgeordet

Hale søgeordet

Hale søgeordet er ofte lange, 4 + ord sætninger, der normalt er meget specifikke. Fraser som “overkommelig livsforsikring for ældre borgere” og “bestille vitamin D-kapsler online” er eksempler på lange haleord. Selvom de ikke får høj søgevolume enkeltvis, men når de sættes sammen, udgør langhale søgninger de fleste søgninger online og de konverterer også højere.

Officielt hedder de nøgleord (eng. Keywords), men de fleste kalder dem søgeord

Officielt hedder de nøgleord (eng. Keywords), men de fleste kalder dem søgeord. De søgeord som beskriver virksomhedens produkter, services og koncepter skal fremgå af hjemmesiden. Det er dog ikke ligegyldigt hvilke former af ordene du anvender. Det hjælper jo ikke meget at få en placering som nr. 1 på Google, hvis placeringen fremkommer ved søgning på søgeord og fraser, som brugere ikke anvender.

SEO Værktøjer

Et opslag i den engelsksprogede Wikipedia på ’Keyword Research’ (der findes ingen dansk forklaring endnu) siger: Keyword Research er en proces, som anvendes af Online marketingfolk, til at fastslå hvilke søgeord, personer anvender ved søgning.

Dette er den basale definition. Hos os tager vi skridtet videre. Det er ikke nok at finde de søgeord, som brugere anvender. Det er vigtigere at identificere de søgeord og søgninger, som har relevans for  din virksomheds produkter og serviceydelser. Vi vil typisk søge svar på spørgsmål som f.eks.:

Er en person som anvender disse nøgleord, en person som har kommercielle interesser?

Tilbyder din virksomhed de produkter og ydelser, som kan konvertere personen til en kunde eller klient?

Vil den potentielle kunde/klient også være potentiel investor i dit produkt eller din ydelse? Er produktets pris for høj eller for lav i forhold til den målgruppe, som rammes med disse søgeord?

Hvis svaret stadig er uklart, kan vi teste dette og finde det korrekte svar. Uanset hvad, vil vi kunne identificere hvilke søgeord der vil være sandsynlige ’vindere’ og hvilke der vil være sandsynlige ’tabere’.

søgeordsanalyse i denne sammenhæng hjælper os ikke kun til at optimere dine sider for at få mere trafik, men hjælper os med at optimere siderne til at give højere konvertering.

Hvorfor udføre søgeordsanalyse?

asmussenmedia

Søgeordsanalyse er én af hjørnestenene i det vi arbejder med. Vi starter stort set alle opgaver med en analyse, uanset om det drejer sig om Søgemaskineoptimering, Søgemaskine Markedsføring, eller Google Adwords kampagner da vi ellers ville arbejde med bind for øjnene. Vi kan ikke påtage os risikoen at anvende de forkerte søgeord eller at målrette optimeringen mod en forkert målgruppe.

Forestil dig blot et scenarie, hvor du starter en traditionel markedsføringskampagne, investerer i design af flotte annoncer og fantastiske tilbud og trykker annoncerne i et medie med en forkert demografisk målgruppe. En sådan kampagne ville være en katastrofe.

En kampagne er for vigtig for din forretning til at overlade den til tilfældighedernes spil.

Hos os vil vi klart anbefale en analyse af søgeord, så vi bliver i stand til at give bedre og mere relevant rådgivning om SEO og SEM for din virksomhed.

Vores søgeordsanalyse

Vi tilbyder at gennemføre en grundig analyse af hvilke søgeord, der vil kunne beskrive din virksomheds produkter og services, og levere dem i et regneark i de former, som vil kunne generere trafik fra relevante besøgende. Analysen vil også kunne dække både de generiske ord og de længere fraser (Long Tails), som vil kunne give et højere afkast på dine Adwords kampagner. Long Tails har den fordel, at klikprisen (CPC = Cost Per Click) er væsentlig lavere end ved brug af generiske former af søgeord.

Vores søgeordesanalyse kan typisk

  • afsløre vigtigheden af forskellige søgeeord, som gør det muligt at gennemføre bedre og klogere beslutninger om hvilke søgefraser der skal optimeres til
  • estimere den relative sværhedsgrad i forhold til, hvor nemt eller svært det vil være at ranke for disse søgeord og komme med forslag til strategier med hensyn til både organisk optimering og betalt annoncering, for at maximere dækningen i søgemaskinerne på disse søgeord
  • anvendes til planlægning og koordinering af brugen af et antal lange søgefraser (Long Tails) i marketingprocessen, da disse ofte bliver overset hvis man er uerfaren med søgemaskineoptimering.

Hvordan udfører vi en søgeordsanalyse?

Vi gennemfører en række forskellige processer alt efter opgavens størrelse og den konkurrence, som din virksomhed er oppe imod i søgemaskinerne. Nogle brancher er længere fremme i brugen af søgemaskinerne til markedsføring end andre, hvilket giver store forskelle på, hvor svært det er at få høje placeringer. Vi anvender bl.a.:

webdesigner

Analyse af din branche og de konkurrenter din målgruppe møder i søgemaskinerne. Hvilke søgeord anvender konkurrenterne til beskrivelse af deres produkter og til optimering af deres hjemmeside. Hvad kan vi gøre bedre? Hvilke søgeord har de glemt?

Analyse af den faktiske trafik på Internettet. Vi har tilgang til databaser, som gør os i stand til at se, hvilke søgeord der rent faktisk er blevet søgt på måned for måned. Og ikke mindst hvor mange, som anvender disse søgeord.

Google’s og Yahoo’s egne værktøjer anvendes også til at fastslå vigtige søgeord og fraser.

Brainstorming sammen med din virksomheds personale og internt hos os selv. De personer som har produktkendskab og/eller kundekontakt har ofte gode input til søgeordslisten.

Vi kan levere søgeordslisten som et produkt i et EXCEL regneark, hvis du eller kollegaer selv står for optimering af hjemmesiden eller Google Adwords kampagner. Eller vi kan anvende analyse til vort videre arbejde med optimering af din hjemmeside og/eller PPC-kampagner, hvis vi har fået uddelegeret hele ansvaret.

Søgeordsanalyse

Generiske søgeord vs. Long Tails

Generiske søgeord giver normalt mest trafik men også den hårdeste konkurrence. I brancher hvor konkurrencen Online er hård, som f.eks. Finans og Gør-det-selv markedet, kan det være dyrt at ranke i søgemaskinerne eller i PPC-markedsføringen med generiske nøgleord. Men hvis det gøres rigtigt , kan det også være lukrativt.

Eksempler på generiske søgeord:

  • Bilforsikring
  • Online Casino
  • Poker
  • Fladskærms TV
  • Laptop computer

Long Tail søgeord indeholder 3 eller flere ord. De har lavere trafik pr. søgeord, men også mindre konkurrence. Oftest er det hurtigere at optimere til Long Tails end til generiske ord og det kan give ganske gode resultater. En person som søger med en Long Tail er ofte længere i beslutningsprocessen eller købsprocessen end en person som søger på et generisk ord.

Eksempler på Long Tails:

  • Bilforsikring af Ford Mondeo
  • Online Poker for begyndere
  • Volvo V70 årgang rød
  • Billig Acer Laptop med dual core

Konklusionen på søgeordsanalyser må være….

De søgeord, der har en meget høj søgevolume konverterer ofte dårligt. Derfor bør man overveje at gå mere efter de alternative søgeord og langhale søgeordene og ramme de mere alternative nicher. Vi vurderer derfor at man bør gå efter krop søgeordet og krydre det med hale søgeordsfraserne. Da man oftere får søgende ind, der konvertere og lægger penge. Der er dog et større “men” i denne sammenhæng. For at ramme de forskellige søgeordsfraser i “halen”, skal der spyttes en del artikler ud om emnerne, før det har en effekt. Derfor bør man fokusere på få søgeord man vil gå efter og finde deres alternative niche ord og skrive artiklerne om dem.

Du er nu blevet færdig med kapitlet om søgeord og søgeordsfraser.Tillykke! Nu er det tid til at gøre dine niche-emner til søgeord. Hvordan? Vi vil senere skrive en artikel om, hvordan du får mest ud af søgeordsværktøjet: The Google Keyword Planner.

Tusind tak fordi du brugte tid på at læse vores indlæg. Vi håber du vil lægge en lille kommentar