+4542679011 mail@asmussenmedia.dk

Linkbuilding

Hvilken værdi har linkbuilding idag?

Den eksterne reference

Linkbuilding har en utrolig stor impact inden for søgemaskineoptimering. Det har en enorm effekt på placeringerne i søgeresultaterne på søgemaskinerne som Google og Bing. Set udfra en søgemaskines perspektiv virker ethvert link, som en direkte anbefaling af det site man smider linket til.

Lav ikke links for enhver pris

Selvom antallet af online anbefalinger naturligvis er essentielle, må man på ingen måde glemme at kvaliteten og relevansen af de links, der peger ind på ens hjemmeside har større betydning. For år tilbage, var antallet af links af største betydning. Vær opmærksom på hvilke sider du får links fra

Linkbuilding strategien

Det siger sig selv at intelligente søgemaskiner hurtigt opdager hvis jeres link-profil ikke er varieret og naturlig lavet. For at sikre vi sammen skaber en naturlig og varieret link-profil er det essentielt, at vi udvikler forskellige former for ekstern linkbuilding.

Når vi arbejder med linkbuilding

Når vi arbejder med linkbuilding, handler det for os om hvilke søgeord (keywords), den enkelte hjemmeside man skal bygge links til går efter. Herunder kommer relevansen igen ind. Vi har kun fokus på relevante links. Vi har mange websider hvor vi kan linke fra.

Asmussenmedia sikrer jer organisk linkbuiding

Hos Asmussenmedia går vi altid efter den organiske linkbuilding. Det er vores filosofi at Googles automatiserede robotter udemærket er klar over et nyt site ikke kan opnå 100 eksterne anbefalinger på 3 uger. Derfor handler det om at gøre det “organisk”. Processen er naturligvis mere langsommelig, men til gengæld mere sikker og stabil ved nye opdateringer hos søgemaskineproducenterne.

Algoritmer

Der laves konstant opdateringer i Googles algoritmer. Og der betyder vi som eksperter indenfor dette felt hele tiden må rette fornyet fokus på de processer, der følger med i kølvandet på de nye opdateringer. Selv de mindste justeringer fra Googles side kan til tider betyde meget for placeringerne i søgeresultatet. Så hvad er linkbuilding anno 2020? Hvad skal vi have fokus på?

Linkbuilding SEO

Det er ikke nogen top secret i SEO branchen mere, at linkbuilding er ret så vigtigt. Linkbuilding i sig selv kan selvfølgelig ikke stå alene idag. Der skal også lægges vægt på tekster, fokus på jeres søgeord, en god portion psykologi og selvfølgelig den gode gamle markedsføring, hvis i gerne vil have andre til at linke jeres jeres indlæg eller hjemmeside. Vi vil beskrive det for dig herunder.

Da Google meddelte......

Da Google for nylig meddelte, at backlinks (linkbuilding), forblev et af deres top 3 ranking parametre, blev en del i branchen overrasket, men det må vi erkende vi ikke gjorde. Vi har lavet flere tests, og de viser det samme:

  • Ingen links = ingen ændring i placering af betydning
  • Jo flere links (især fra høje pagerank sider), des bedre placering

Linkbuildingens fundamentale grundideer

Links er stadig med til at danne grundlaget for Google’ s algoritmer. Spørgsmålet er: Hvorfor er links så vigtige?

For at få det rigtige overblik over dette, skal vi lige rejse tilbage i tiden og rejse tilbage til før Google dominerede internettets søgninger. Søgemaskiner som Yahoo! og Alta Vista (kan i huse dem?) var de dominerende spillere indenfor søgemaskinerne. Deres søgeresultater var 100% baseret på indholdet på en hjemmeside. Så kommer: Google, med deres berømte PageRank-Algoritme og ændrer “spillet”. I stedet for blot at analysere indholdet af en given hjemmeside, her tog Google skridtet videre og ville vide, hvor mange mennesker der egentlig er knyttet til en pågælden hjemmeside.

Idag, næsten 20 år senere, er links STADIG en af de bedste måde at afgøre hvor mange, der synes godt om en specifik hjemmeside. Derfor er vores filosofi også den, at backlinks forbliver en af Google’s vigtigste signalværdier. Opdateringer, som Google Penguin, der fokuserer linkets kvalitet (og ikke kun link mængden).

  • Hvad er så et høj-kvalitets link?
  • Hvor kan jeg finde dem?

Vi har analyseret en masse søgeresultater i Google…

Vi har analyseret en masse søgeresultater i Google for at finde ud af hvad, der afgør de hjemmesider Google placerer højest i søgeresultatet. Hvilke faktorer spiller ind, herunder indhold på hjemmesiden, backlinks og sidens load speed.

Vi fandt ud af:

  1. Backlinks er fortsat ubeskrivelig vigtige i Google ranking faktorer
  2. Vi fandt også ud af via ahrefs at de sider, der linker til topplaceringerne kommer fra meget høje domæne ranking sider. Dette behøver dog ikke være alle links, der er af høj ranking, bare nogle af dem.
  3. Det fremgår også via marketmuse at siderne fik links fra det man kalder “on topic” hjemmesider. Det betyder fra hjemmesider, der hører til en samme eller nærtbeslægtet branche.
  4. Vi fandt også ud af via SERP data fra SEMRush at de hjemmesider med gode solide velskrevne og forholdvis lange tekster, rankede højere end de uden meget indhold, faktisk et gennemsnit på omkring 1900 ord.
  5. Hjemmesider med HTTPS dominerer forsiderne. Hvilket ikke er overraskende, da Google har meldt ud at HTTPS sider er mere sikre og de derfor belønner HTTPS sider i søgningen.
  6. Indhold, der er skrevet med mindst ét foto/billede klarer sig bedre end udelukkende tekstbaseret indhold.
  7. Pagespeed har betydning, og Googles pagespeed insights er lavet netop for at man har mulighed for at få feedback på, om ens hjemmeside lever op til kravene. Google straffer, som sådan ikke hjemmesider, der har langsomme loadtider, men Googles måling på Bouncerate, kan påvirkes her, hvis jeres hjemmeside ikke loader hurtig nok, vil folk muligvis vende tilbage til Google søgningen hurtigt igen, og det kan Google så vurdere på. Man kan bruge SimilarWeb til at samle data omkring afvisningsprocenter.
  8. På trods af Googles mange Penguin opdateringer, ser “exact match”anker tekstster stadig ud til at have en stærk indflydelse på diverse rankings på et bestemt søgeord.

Hvordan skaffer man så høj-kvalitets Links ?

Før vi dykker ned i en trin-for-trin linkbuilding strategi, er det vigtigt at vide, hvad forskellen er på et godt og et dårligt link. Gode links kommer fra hjemmesider med det man i SEO sprog kalder “trusted sites”. Det betyder kort og godt: hjemmesider vi stoler på. Det kan være online nyhedsmedier, online magasiner, forums der passer til jeres søgeord osv. Dårlige links er feks linkportaler, sex sider, sider med mange spamlinks eller de såkaldte “linkbombs”. Pas også på med overdreven linkbuilding. For mange links for hurtigt, kan straffe jeres side.

Page Authority (hjemmesidens autoritet)

De links du har til din hjemmeside, er det fra hjemmesider med autoritet, eller er det mindre og mere ligegyldige links du har til sitet. Hvis det er tilfældet, skal du vide at links i har til jeres side har en STOR indflydelse på placeringerne. Faktisk, har vi gennem en årrække oplevet at jo flere links et site får fra de såkaldte “page authority” sider, des højere ranker de. Det er fordi at links fra autoritative sider sender simpelthen mere autoritet (også kendt som PageRank) til dit websted. (Bemærk: Selvom Google ikke deler PageRank oplysningerne offentligt, kan de stadig bruge Pagerank, som grundlaget for deres algoritme).

Du kan nemt tjekke en proxy indikator for PageRank (“PageRating”) ved hjælp af Ahrefs. Bare smid en URL ind Ahrefs og få herigennem oplyst sidens “URLRating”. I almindelighed, et link fra et websted, som www.stm.dk (statsministeriet) vil have en LANGT større betydning, end et link fra en no-name blogger. Det er dog den slags links, der er svære at få fat på, men tro os, de er indsatsen værd. I kan også nette Moz´s respekterede “Domain Authority metric”, til at tjekke backlinks.

Relevans af Hjemmesiden (authority matters)

Når det kommer til linkbuilding, har en hjemmesides autoritet stor indflydelse. Men det er ikke nok at siden KUN har høj aoturitet, den skal helst også være relevant for din hjemmesides søgeord. Feks, sælger du cykler og cykeludstyr og du får et link fra en kendt fiskehandler, vil Google ikke betragte det, som et perfekt link. Google Penguin er faktisk bygget til at tjekke linkets relevans. Er du til gengæld så heldig, som forhandler af cykler, at få et link fra Kildemoes hjemmeside, så er det lige i øjet og Googles Penguin giver grønt lys. En tidlige ansat i Googles forskningsteam ved navn Andre Weyher, har givet et interview til en artikel om netop SEO og linkbuilding. Hans konklusion er kort og godt:

Placering af linket

Placering af linket på hjemmesiden du får et link fra har også betydning. Ligger linket placeret øverst på siden, øverst i en artikel eller et blogindlæg på siden hvorfra du er så heldig at få et link fra, eller har du fået en placering i bunden af siden, måske, som en slags henvisning eller andet. Forsøg at præge placeringen af linket så meget, som muligt. Nogengange kan det være en ide at skrive en artikel om et emne med meget relevans, for dem du gerne vil have links fra og bare bede dem smide artiklen på. Så styrer du jo selv hvor linket bliver placeret. Links i footere eller i sidewidgets får ikke samme link juice, som hvis linket er lagt midt i en tekst.

Anker Tekst (Anchor text)

Anker Tekst er den klikbare tekst del af et link. Det viser sig, at Google bruger anker tekst, som en ranking faktor. Lad os tage et eksempel, lad os sige, at du får et link til din hjemmeside med anker teksten: “paleo desserter”. Google ser den tekst, og siger: “Hmmm. det virker, som det man kalder “keyword spamming” eller “exact match spamming” på teksten: “Paleo desserter”. Gør man det for meget bliver man straffet. Et par links udefra med “exact match”, skader ikke siden, men overdriver man, så betragtes det, som spam og man de-rankes.

Et bedre eksempel ville være at få forskellige versioner af anker tekster sat på sit links. For at bruge førnævnte eksempel, kunne man feks skrive “har du prøvet de lækre desserter fra Paleo”, eller “desserter fra Paleo er noget for sig selv”, osv. Google ændrer deres algoritmer hele tiden. Denne type links bliver straffet fordi for mange tidligere har misbrugt “exact match” linkbuilding.

Gæsteblogging eller gæsteindlæg – Yay or Nay?

For et par år siden, gik Googles Matt Cutts (tidligere leder af Googles Webspam Team) ud og sagde:

“So stick a fork in it: guest blogging is done; it’s just gotten too spammy.”  – Matt Cutts

Du kan nemt tjekke en proxy indikator for PageRank (“PageRating”) ved hjælp af Ahrefs. Bare smid en URL ind Ahrefs og få herigennem oplyst sidens “URLRating”. I almindelighed, et link fra et websted, som www.stm.dk (statsministeriet) vil have en LANGT større betydning, end et link fra en no-name blogger. Det er dog den slags links, der er svære at få fat på, men tro os, de er indsatsen værd. I kan også nette Moz´s respekterede “Domain Authority metric”, til at tjekke backlinks.

Men er det så sandt?

Det kommer meget an på omstændighederne når det kommer til gæsteblogindlæg, men her er nogle faldgrubber man allerhelst skal undgå, når det kommer til konceptet gæsteindlæg:

  • Hvis en ejer af en bestemt hjemmeside er blevet betalt for at lægge indlægget på
  • Hvis indlægget har et “exact match” ankertekst link
  • Hvis hjemmesiden kun eksisterer for at levere gæsteindlæg for linksultne SEO folk
  • Hvis siden er irrelevant for dine søgeord

Poster du til gengæld et super godt indlæg med masser af tekst, der ikke er spammet til med “exact match” links, stereotyp tekst og kedeligt indhold, så bør et sådan indlæg også give den rigtige “link juice” til din hjemmeside.

Nofollow .vs. Dofollow

rel=”nofollow” er et tag, der er tilføjet til et link i HTML koden, og det fortæller søgemaskinerne: “du skal ikke regne dette link, som en godkendelse.” Det er klart, når det kommer til SEO, ønsker man selvefølgelig altid at få et normal, “dofollow” link, når det er muligt. Dog skal det nævnes at for det hele skal se “normalt” ud i Googles øjne, bør din hjemmeside også have nogle “nofollow” links, da ingen sjældent kan se sig fri for dem.

Hvordan får man så verdensklasse Links ?

Det er ingen statshemmelighed at indholdet er nøglen, der låser op for fantastiske backlinks. Det er dog ikke bare at skrive et godt indlæg. Indlægget skal helst underbygges med mest muligt at de 4 nedenstående elementer:

  • Billeder
  • Diagrammer
  • Infografik
  • Statistikker og andre visuelle virkemidler

Det handler om at skabe nogle spændende indlæg, men masser af visuelle undertoner og grafik, der underbygger artiklen og skaber sammenhæng. Det er derfor vigtigt at lave noget ud af indlægget og det visuelle, før indlægget deles på nettet og de sociale medier.

Black Hat SEO

Man kan ikke nævne SEO og linkbuilding uden også at tage fat i Black Hat SEO delen. Black Hat linkbuilding er ofte ret nemt at få øje på. Black Hat er ofte brugt indenfor sex industrien, hvor man trykker et sted og bliver smidt videre til noget andet. Det ses også når nogle opgiver deres hjemmesider og de bliver ledige, så kan “de forkerte” opkøbe domænenavnene og derigennem skabe sig et linknetværk til den mere “dark side” af SEO – gode links til et førhen anerkendt domæne, viderestiller nu deres links til en hjemmeside, der misbruger den trust siden havde før.

Ifølge Googles retningslinier for webmaster, fremgår det ret så tydeligt hvad man bør lave indenfor SEO. Bør man så helt undgå Black Hat SEO ? Vi kan ikke anbefale det. For skulle i slippe afsted med det nu, så kan Google på sigt ved de næste algoritmeopdateringer indhente jer og “straffe” jeres hjemmeside. Så uanset om du er White hat eller Black hat, er det nok en god ide lige at kigge videoen fra Google igennem. Men lad os da lige løbe Googles “betjente” igennem herunder.

Google Penguin

  • Hvad er Google Penguin ?Google Penguin er en algoritmisk straf, der specifikt er rettet mod hjemmesider, der bruger “spammy” linkbuilding teknikker (som lyssky gæste blogging og blog kommentar spamming).
  • Hvordan kan man så undgå det ?Det kan gøres ved man holder sig til white hat links. Der er ret tydeligt at du kan undvige Penguin ved at minimere eksakt match anker tekster. Konklusionen: Undgå pingvinen ved at følge Googles restningslinier. Alle hader Spam, og det gør Google også. Her kan du læse mere om brugen af anker tekster.

Her er et par af vores bedste linkbuilding tips

Ressource Side Link Building handler om hjemmesider, der har formål, at linke ud til “on topic” emner. Det vil sige, lander du på en ressource side (linkportal), der handler om opskrifter og mad, og du ejer en restaurant, er link fra lige præcis denne ressource side kanon god for dig. Her er en lille guide til hvordan du finder en ressource side:Brug disse søgestrenge i Google. De er designet specielt til at afdække ressourcer sider: 

“Keyword” + inurl:links
“Keyword” + “helpful resources”
“Keyword” + “useful links  

Lav links fra sider med samme emne som din egenSøger du på danske ressource sider, så sætter du bare det danske søgeord (keyword) ind. Så finder Google de relevante portaler du kan få links fra. Og vel og mærke links, der er white hat i de fleste tilfælde. Er sitet så noget værd at bruge tiden på at oprette links fra? Jamen det kan du hurtigt få svar på hvis du logger ind på Ahrefs igen og tjekker “URLRating”. Får den gode tal i Ahrefs, så kan du roligt bygge et link der. Du bør selvfølgelig også overveje om du kan tilbyde sitet noget. Har du en fin side med “on topic” indhold og gode tekster, vil linkportalen med garanti gerne tage din hjemmeside ind. Omvendt, er din side mangelfuld, bør du kigge på siden før du laver linkbuilding

Broken Link Building (døde links)

En af de linkbuilding metoder, der for mange webmaster oftest giver pote ved at spørge efter links på en side er at arbejde med “broken link building”eller døde links om i vil. Istedetfor at tigge og be om et link, kan man forsøge at fedte sig ind, ved at hjælpe sidens webmaster med at finde døde links på hans/hendes hjemmeside. I al sin enkelthed går det ud på:

Man installere “Check My Links” eller “LinkMiner”. Begge disse programmer installeres i Google Chrome og de finder lynhurtigt de links, der er på en given side (herunder selvfølgelig også de “døde” links). Se hvordan det installeres i chrome her:

Herefter går du så igang med at finde de sider med mange udgående links. Des flere links en hjemmeside har, des større er sandsynligheden for at et eller flere links er døde. Her kan du så komponere end god mail, der kort beskriver dit fund, og du kan så tilbyde at dit link kommer ind at ligge istedet for det “døde link”, når nu webmasteren alligvel skal ind og rette fejlen på siden. Vores forslag til en sådan mail, kunne se sådan her ud:

Emne: Spørgsmål vedrørende [Deres url]

Hej [Navn],

Jeg surfede rundt på Google efter hjemmesider omkring [Emnet] hertil morgen, da jeg kom forbi din super hjemmeside: [URL].

Jeg ville bare lige fortælle dig at din hjemmeside har inspireret mig meget. Jeg havde nok aldrig fundet ud af det jeg søgte uden hjælp fra din hjemmeside [linket til hans side].

Det er faktisk ret sjovt, jeg har selv forsøgt mig med at skrive en guide om [Emnet] for en lille måned siden. Det er: [Kort beskrivelse].

Skulle du have lyst til at tjekke det ud, kan du finde linket her: [URL].

Da jeg var færdig på din hjemmeside, ville jeg surfe videre via nogle af dine fine links, men jeg fandt desværre også et par døde links på din hjemmeside [URLs til de døde links]

Skulle jeg være så heldig du eventuelt skulle synes min hjemmeside kunne være et godt alternativ til de døde links, ville jeg da blive super stolt over at få et link fra din hjemmeside.

Nå men du skal ihvertfald have tusind tak for at sammensætte den super gode liste af links du har lavet. Og kan du have en super god dag 🙂

Vi skrives forhåbentligt ved,
[dit navn]

Avancerede linkbuilding tips og tricks

Der er mange kreative måder hvorpå man kan få et link til sin hjemmeside. Den mere “white hat”, agtige kunne være at skrive en pæn hentydning til en hjemmeside, der nævner dit brand og måske endda citerer fra din hjemmeside, men uden at, der i citeringen er et klikbart link til dig. Du kan derfor kopiere brevet ovenfor og rette det til, så det passer på din henvendelse. Du skal indsætte linket til, der hvor artiklen ligger og spørge om ikke det er god skik lige at smide en reference (klikbart link) til din side. BuzzSumo er et super godt værktøj til at finde de hjemmesider hvor dit brand nævnes, så du kan tage kontakt til dem og spørge til et link til din hjemmeside.

Få et bonus link

Hvis du gør en del i billeder, infografik og grafiske billeder, så har du mulighed for at vinde et godt bonuslink ved at søge i Google billeder. Ligger nogle af dine medier på en hjemmeside uden din tilladelse, kan du vinde et par hurtige bonuslinks ved at kræve at siden linker til din hjemmeside, hvis de fortsat ønsker at benytte dine medier. Ofte vil de fleste selvfølgelig sige ja til det, nu hvor man fanger dem “med hænderne i kagedåsen”.

Så er det din tur

Tusind tak fordi du tog dig tid til at læse med her på siden. Nu er det så op til dig om du synes du har fået noget ud af vores lille linkguide her. Vi vil da blive glad hvis du vil smide os en kommentar eller dele indlægget på de sociale medier. Men vi ville naturligvis allerhelst have et link fra dig 😉

Hvad ellers?

Online marketing er jo mange ting idag. Det handler om at vælge hvilken digital profil i ønsker og derefter gå stærkt efter de søgeord i ønsker at blive fundet under. 

Vi brænder for det!

Passion for SEO og Webdesign er nøgleordet her

Hvad er SEO?

Søgemaskineoptimering (SEO) er processen eller titel på en person der har potentielt til at gøre en hjemmeside bedre til søgemaskiner. Søgemaskiner som Google, Bing, og Yahoo ranker hjemmeside ud fra bl.a. relevante søgeord og -fraser, der matcher det behov brugere søger efter online..”

Kontakt os uforpligtende

Det koster ikke noget at spørge. Men ting er sikkert! Vi kan hjælpe jer!

Email

mail@asmussenmedia.dk

Telefon

+45 42679011

Addresse

Jernbanegade 18H 

Twitter

@asmussenmedia