SEO

SEO

Søgemaskineoptimering  (SEO)

SEO eller søgemaskineoptimering handler kort at godt om at optimere jeres hjemmeside, så siden for så vidt det er muligt placeres så højt, som muligt i de organiske søgeresultater, hvilket selvfølgelig helst skal være i toppen af side 1. Og placeringen skal selvfølgelig også gerne være indenfor de søgeord søgefraser, i ønsker at blive fundet under.

SEO står for Search Engine Optimization, i mere daglig tale kaldes ofte for søgemaskineoptimering.

SEO – Søgemaskineoptimering

SEO kort fortalt går ud på at jeres potentielle kunder finder frem til jer før de finder jeres konkurrenter. Des højere jeres organiske placering er på Google, jo større vil jeres chance være for, at jeres kunder finder jeres hjemmeside. En vellykket og seriøs online markedsføring kommer ikke uden om SEO. SEO åbner kort og godt muligheden for at kanalisere den relevante søgetrafik direkte ind på jeres website.

Derfor er det vigtigt i gør jer gode tanker om hvilke søgeord i gerne vil findes under. Når i kender jeres søgeord, laver vi en søgeordsanalyse for at se hvilke af disse ord, der er høj eller knap så høj konkurrence på, og optimere så jeres hjemmeside onpage herefter. Med den organiske SEO slipper i på sigt for at bruge masser af reklamekroner på betalt annoncering.

En topplacering på Google kommer ikke af sig selv

I er med garanti klar over at man ikke bare kan bygge en nye hjemmeside, og så ligger siden i toppen af Google. Det tager tid at opnå de organiske placeringer. Man skal optimere på en langsom, men sikker måde. Både på selve hjemmeside med tekster, overskrifter, titler etc, men også eksterne referencer fra andre hjemmesider (linkbuilding).

De organiske resultater er uden diskussion de resultater, der bevidsthedsmæssigt hos alle, der benytter Google indlagt med den største troværdighed end de betalte resultater (cpc), også kaldet Adwords-annoncer i toppen eller bunden af søgeresultaterne.  Det stiller naturligvis også krav til kontinuerlig optimering af siden, så den matcher søgemaskinernes nye krav.

Søgemaskinen Google bestemmer

I Danmarks står Google for omkring 95 % af danskernes søgemaskinetrafik. Google størst og det er de også i resten af verden. Når dit marked kun er det danske, så kommer i ikke udenom Google søgemaskinen. Det er nok også derfor det i daglig tale kaldes Google-optimering, og ikke SEO.

Relevante Søgeord

Hvis i vil være synlige søgemaskinerne, kommer i ikke udenom, at der skal kigges grundigt på, jeres relevante søgeord, i gerne vil rangere højt på. Uden en detaljeret plan for hvilke søgeord jeres hjemmeside skal findes på, er det umuligt at optimere jeres side til en højere ranking i relevante søgninger, uden disse. Det stiller nemlig krav til, at jeres søgeord benyttes på hjemmesiden. Har i ikke taget forbehold for dette, vil Google ikke kunne klassificere, en specifik side skal rangere på et givent søgeord.

Når i nu vælger at bygge jeres SEO-investering op omkring de søgeord, i har valgt, giver det jo god mening at sige de fungerer, som fundamentet i selve SEO-arbejdet. I kan derfor ikke komme nogen vegne uden en solid søgeordsanalyse, så i kender konkurrencen på hvert ord.

Hvad fokuserer Google så på?

Et af Googles grundprincipper er altid sådan, at man, som søgende på Google altid opnår de mest seriøse og relevante søgninger, når i klikker på de øverste placeringer i søgeresultaterne. På den måde bevarer Google en troværdighed og seriøsitet i deres søgninger. Overordnet set fokuserer Google især på indhold af høj kvalitet, der generer de søgninger folk søger på, og at, der med større og større mængder søgetrafik fra mobile enheder også er taget hensyn til jeres hjemmeside er responsiv eller mobilvenligt og hurtigt.

Selve SEO-analysen

Selve SEO-analysen danner, som udgangspunkt grundlaget for den nye strategi  Hvis i ikke har justeret jeres hjemmeside de sidste par år, er det sket en masse siden sidst, i har søgemaskineoptimeret. Vi anbefaler derfor til enhver tid at i tegner et abonnement hos en SEO specialist, så i får jeres hjemmeside og jeres søgeord under konstant lup. Der kan nemlig ligget et kæmpe uudnyttet potentiale ved at udnytte den nye viden og optimering på jeres hjemmeside. Det er lige præcis her en SEO-analyse af dit hjemmeside vil vise på hvilke ord i skal sætte ind, og hvor på siden, der skal optimeres med tekst, links osv. Vi tager udgangspunkt i den nuværende placering i har, så vi kan opnå den mest optimale strategi for, hvordan vi kan få jeres site til at ranke endnu højere på jeres relevante søgeord, der skulle ende med at give jer flere besøgende og potentielle kunder.

Hvad sker der så når man laver søgemaskineoptimering?

Søgemaskineoptimering indebærer en hel del forskellige faktorer, der indebærer mange forskellige både tekstmæssige justeringer, tekniske optimeringer på siden og den måde hvorpå indholdets arkitektur sættes op på. Herudover handler det selvfølgelig om jeres søgeord, hvilke interne og eksterne links, der involverer jeres hoved og undersider. Herunder skitserer vi hvad søgemaskineoptimering består af:

Den interne SEO (On-Site)

  • Den tekstmæssige og indholdsmæssige SEO
  • De interne links på hjemmesiden
  • Søgeord og søgefraser
  • Title tags Meta descriptions
  • Content

Den tekniske SEO

  • Hjemmesidens tekniske SEO
  • Mobilvenlig
  • Crawlability (søgerobotternes brugervurdering af siden)
  • HTTPS
  • Duplicate Content (kopieret indhold)
  • Hastighed
  • URL’er

Den eksterne SEO  (Off-Site)

  • Den eksterne linkbuilding
  • Aktivitet på de Sociale medier
  • Den lokale SEO (herunder Google Maps)

Indholdsoptimering

De søgeord vi i fællesskab udvælger, der skal konkurreres på skal implementeres i indholdet på jeres hjemmeside. Det indebærer brødteksten, diverse sidetitler og meta-descriptions samt Alt-tags. Det tekstmæssige indhold skal vurderes om det gør sig bedst, på jeres forside og trækker de relevante brugere ind, og holder på dem. Derudover skal der tages hensyn til om det indhold, der ligger på hjemmesiden matcher jeres ønskede målgruppe. Det gavner intet at kende de trafikskabende søgeord hvis den intention brugeren havde med søgeordet ikke forefindes i det relevante indhold, der vises på hjemmesiden. Der er som regel stor forskel på hvordan indholdet bør udarbejdes, helt afhængigt af om det er målrettet f.eks. til studerende eller akademikere. Vi kender en masse værktøjer, vi kan benytte til at vurdere jeres målgruppe ud fra de eksisterende mailinglister eller anden brugerdata man via et website som oftest vil have adgang til. Data som dette er vitalt for at forstå ens brugere og dermed være i stand til at optimere indholdet til dem.